søndag den 23. september 2007

Arbejds lørdag...

Fredag gik eftermiddagen med besøg i "Cafebaren".
Det er nyt og spændende, og der smuttede lige en time mere end beregnet, hvilket betød, at aftensmaden først var klar til indtagelse relativt sent.....
Midt i det hele ringede telefonen.....det var fra mit gamle arbejde, om jeg kunne hjælpe med at tage en dagvagt lørdag. Yngste datter havde godtnok meldt sin ankomst lørdag, men først over middag engang, så jeg sagde ja til at møde klokken syv næste morgen.

Uff, hvor er der koldt og mørk sådan en morgen kl. 5.50...... men det gik da.
Morgenritualet foregik nøjagtigt som for omkring et år siden... Velankommet på sygehuset, var det underligt at gå de samme veje, dog uden at skulle i omklædningsrummet, ikke meget er forandret...
Dejligt, på afdelingen at blive mødt med knus og velkommen. Heldigvis kun en enkelt patient, så der kunne snakkes lidt, inden nattevagterne skulle hjem og se dyner.

Underligt, så hurtigt gamle rutiner bliver vagt til live igen.... Foran telefonerne sad koder og telefonnumre hurtigt i fingrerne igen.....men hvis jeg var blevet spurgt hjemme i køkkenet, ville jeg nok ikke kunne huske....

Dagen startede relativ roligt på indlæggelses siden, men på skadesiden var der nok at se til.
En ældre herre var faldet aftenen før og havde slået hovedet temmelig kraftigt, og lige den dag havde han ikke kaldeapperatet inden for rækkevidde, så han havde først fået fat i telefonen om morgenen...... Det så slemt ud....men patienten var ved godt mod, og alt gik som det skulle.

I løbet af dagen stødte jeg på flere episoder, der gjorde, at jeg blev bekræftet i, at det er det rigtige valg, jeg har taget ved at skifte job. Ikke arbejdet på afdelingen eller med patienterne, men det "tørren af" og "fnidder" der er mellem de forskellig personalegrupper og afdelinger. Ofte bliver hensynet til patienter og pårørende til noget sekundært, hvor imod regler og aftaler kommer i første række...
Det kan være lidt svært at forklare, lige hvordan det er...

Dejligt at kunne hjælpe, og jeg gør det gerne igen, hvis de ringer...

Hjemme igen blev den bestilte hamburgerryg sat over og kaffen nydt foran håndbold i tv.
Yngste kom som sædvanlig glad og med smil på læben ind af døren. Hele aftenen blev der snakket og fortalt, grinet og hygget ......indimellem blev der bagt vafler og de blev indtaget med både sukker og syltetøj.

I dag søndag skal strandhuset køres hjem i forbindelse med besøg i nyt sommerhus hos svigerinde og svoger. Eftermiddagskaffe og senere pålægskagemand er vi budt på, så det tyder på endnu en dejlig dag....

Ingen kommentarer: