lørdag den 13. september 2008

Uenig..

Nu er jeg ikke helt enig i, at Creme Brùlée er let at lave.... efter to forsøg opgav jeg,..........

Forsøg 1 :

Æg og sukker piskes skummende og blødt, fløde og vanilie småkoges et par minutter, hældes i æggemassen, og det så bliver det hele meget tyndt og absolut ikke cremet, ophældes dog op i små forme, bages i ovnen. "Krymper" til ca. halvdelen og det øverste ligner en slags røræg......

Forsøg 2:

Æg og sukker piskes skummende og blødt, fløde og vanilie småkoges et par minutter AFKØLES og kommes i æggemassen i SMÅ portioner og TYND stråle, piskes godt igennem. Da så ca. halvdelen af fløden er i, bliver det igen til noget tyndt pjask. Hældes i små forme, denne gang gennem to sigte, så luftboblerne minimeres... bages og svinder knap så meget som første forsøg. Igen må det øverste lag fjernes, det tilbageværende er ok, men det ser jo ikke pænt ud med rester på kanten. Karamelliseringen med den nye brænder gik upåklageligt, og vi klarece os med det, der nu var...... og bagt æblekage til kaffen.....

Hvad skal jeg gøre anderledes??

Det kan nu ikke spolere det godt humør, for der er dømt egentid (husbonden er på svampekursus) og den skal tilbringes i selskab med strikkemaskinen. Skal ha' gennemgået rutinerne endnu engang, for næste weekend er der kursus, og jeg kan absolut ikke huske, hvordan ribapparatet funktioner og hvordan det pakkes ud/sammen....

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Så er det nok ikke lige det jeg skal vove mig ud i at lave i køkkenet næste gang..:-)
God fornøjelse med strikkemaskinen...det der med udpakning og opsætning af denne , finder jeg også svært hver gang :-)

Lene sagde ...

Jette, virker brændingsdimsen? Jeg købte nemlig en i fakta til datteren til jul, men vi afprøvede den desværre først senere, og kunne ikke få gas ned i den :-(
jeg må spørge datteren hvilken opskrift hun brugte, for det blev rigtig fint

Jette sagde ...

Anne - det skulle ikke være så svært, næste gang vil jeg ikke piske, kun røre...

Lene - "Bundselbrænderen" virker fint. Kan den ikke byttes?? Mon det er denne opskrift, din datter har brugt: http://www.madverden.dk/index.php?pageId=2&signId=1&classId=2&pageToShow=contents/showAllRecipes&recipeId=1857